לבחור נכון מוצרי טיפוח- ככה תמנעי משימוש בחומרים רעילים

לבחור נכון מוצרי טיפוח- ככה תמנעי משימוש בחומרים רעילים

כשאנחנו הולכות לקניות בסופר, יתכן שרבות מאיתנו יקדישו תשומת לב ויקראו בעיון את הרכיבים שמופיעים על גבי אריזות המוצרים כדי למנוע מעצמנו ומהילדים שלנו להכניס לגוף רכיבים לא בריאים. עם זאת, לא בטוח שזה נכון גם למוצרי טיפוח וקוסמטיקה, והסיבה לכך היא בראש ובראשונה- מודעות.

 

אתחיל בלציין את העובדה שהעור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. הוא נועד כדי להגן עלינו מזיהומים וחיידקים והמאפיין העיקרי שלו שהוא איבר סופג ונושם, באמצעותו חומרים שונים כמו גם, כימיקלים ורעלים, חודרים לגופנו וגם מופרשים דרכו החוצה. כמו כל האיברים בגוף שלנו, גם העור עובר תהליך של הזדקנות והופך להיות רפוי ודק יותר עם השנים, כאשר חוסר טיפוח או טיפוח לקוי מאיץ את התהליך. סביר להניח שהעובדות הללו מספיקות כדי שהאינטרס של כל אחת מאיתנו יהיה להזין את העור בחומרים שמטיבים איתו ועם הגוף שלנו.

 

לצד הזכות לבחור מגיעה גם אחריות.

בעידן של ימינו, יש מגוון עצום של מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנותנים לנו מענה כמעט לכל בעיה או צורך וכבר מגיל צער אנחנו נחשפות להיצע גדול של מוצרי טיפוח וקוסמטיקה ומנסות על עצמנו מוצרים שונים, כאשר חלקנו מחליפות מוצרי טיפוח בתדירות גבוהה יותר וחלקנו מאמצות שגרת טיפוח שמתבססת על מספר מוצרים קבועים שמשתנה בהתאם לגיל ולצורך.

לרוב נחליט להשתמש במוצר אם קיבלנו עליו המלצה מחברה, קוסמטיקאית ו/או בעקבות תיאור שהוצג לנו על ידי משווקי המוצר/בעלי המותג. יחד עם זאת, המודעות הכללית בתחום הבריאות האישית שהולכת וגדלה בעשור האחרון לצד הרצון לשפר באופן תמידי את איכות החיים שלנו, דורשת מאיתנו לקחת אחריות גם על האופן שבו אנחנו צורכות מוצרי טיפוח ולדעת מה אנחנו מורחות על עצמנו.

 

הנה רשימת רכיבים שמומלץ להימנע מהם:

  • פיגמנטים צבעי FD&C כמו אדום #40, כחול #6 וצהוב #5 המיוצרים מזפת פחם ועלולים להכיל מתכות כבדות.
  • עופרת – מזהמת נפוץ של פיגמנטי צבע בקוסמטיקה. רעילה למערכת העצבים ונקשרת לירידה בפוריות וסיכוי מוגבר להפלות.
  • פאראבנים – משבשים הורמונליים בדרגה 1 לפי האיחוד האירופי, בעלי מבנה דומה לאסטרוגן. נמצאו קשורים לסרטן שד, נזקים למערכת העצבים, הרבייה והחיסון.
  • פתאלאטים – משבשים הורמונלים שכיחים ביותר. אינם רשומים ברשימת הרכיבים, חבויים במונח "Fragrance" או "Perfum".
  • תרכובות בוטיל (BHT, BHA) – חומרי תשמורת המצטברים בגוף. משבשים הורמונלים בדרגה 1 לפי האיחוד האירופי.
  • Octinoxate – נקשר לשיבושים הורמונלים ופגיעה בתפקוד בלוטת התירס.
  • Phenoxyethanol – חומר משמר שהחליף פאראבנים. נפוץ בקוסמטיקה אורגנית. כשהוא מעורבב עם חומר נוסף ויושב על המדף הוא הופך לחומר דמוי פורמלין. נאסר לשימוש ביפן. ה-FDA האמריקאי הוציא אזהרה מפני החומר בשל חשש לדיכוי מערכת העצבים וגרימת הקאות ושלשולים בקרב תינוקות.
  • תרכובות #PEG – נגזרות של נפט, לעתים רבות מזוהמות בחומרים מסרטנים (דיאוקסין ואתילן אוקסיד).
  • חומרי הקצפה- SLS – sodium lauryl sulphate– חומר זה נמצא כמגרה את העור, מעודד התפרצות של פסוריאזיס (במקרה שהוא רדום), עוצר תהליכי ריפוי טבעיים בגוף, עלול לפגוע בעיניים ולעודד התפתחות קטרקט, במוח, בלב ואפילו חשוד כמסרטן.
  • שמן מינרלי Mineral oil– תוצר לוואי שמופק מנפט. אוטם את העור ומונע הפרשת נוזלים החוצה.
  • טלק– מינרל טבעי שעובר תהליך עיבוד של ייבוש וטחינה, אך למרות היותו חומר ממקור טבעי הוא חומר בעייתי מאוד. הוא סותם נקבוביות ומונע מהעור לנשום, חודר ומצטבר בריאות ועלול לגרום לבעיות נשימה, נמצא קשר ישיר בין השימוש בו לבין סרטן השחלות.

 

לסיכום, כפי שבתחום המזון יש רכיבים שנרצה להימנע מהם (כמו חומרים משמרים, סוגי שומן וכו') לטובת הבריאות שלנו, גם במוצרי הטיפוח שנמכרים לנו חבויים חומרים שנספגים אל תוך הגוף שלנו שעלולים לסכן אותו ואף לגרום לו לנזק בשימוש קבוע, כאשר חלקם כבר הוכחו כמזיקים וחלקם עדיין לא הוכחו ככאלה. למעשה, החברות לא מחויבות לפרסם את כל החומרים שהן משתמשות בהם ולא מחויבות בביצוע מחקרים שיעידו על ההשלכות הבריאותיות בשימוש במוצרים אלו לטווח הארוך, ואפילו רישיון לשימוש שניתן על ידי משרד הבריאות לא יבטיח לנו שהמוצר הוא טבעי, אורגני או נטול רעלים.

חשוב להבין שהרגולטור שמסדיר את הפעילות היצרנית של תעשיית הקוסמטיקה אינו מורכב ולוקה בחסר, עובדה שמאפשרת ליצרנים להכניס למוצרי הטיפוח שלנו, לגמרי באופן חוקי, רכיבים הקשורים בסרטן, בהפרעות במערכת האנדוקרינית ופוריות. אז בין אם החלטת לרכוש מוצר טיפוח קונבנציונאלי, טבעי או אורגני, אל תלכי שולל אחרי האריזה היפה, תיאור המוצר כפי שמוצג לצרכן והמוניטין של החברה, ותקדישי מספר דקות לקריאת רשימת הרכיבים ולבדיקה שלהם, ותאפשרי לעצמך ולגופך ליהנות ממוצר טיפוח בריא.

 

**כדי שרשימת הרכיבים הללו תהיה לך נגישה וזמינה בכל עת שתצטרכי, מציעה לך לצלם ולשמור אותה בנייד, או לחילופין להיעזר באפליקציות ייעודיות שיעזרו לך לפענח את הרכיבים שמופיעים על גבי האריזה של המוצר.

 

(מקורות: safecosmetics.com"מסה קריטית- ציבור צרכנים בריא ואקולוגי", "מרקחתא- קוסמטיקה אורגנית")

Leave a Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן